Nieuws

Nog geen foto?
Neem contact op met de webredactie om een foto toe te voegen!

Alcohol, drugs en tabak op evenementen

Leidraad voor gemeenten 3.0

Hoe zorg je dat een evenement of festival veilig en gezond verloopt, liefst zonder incidenten met alcohol, drugs, geweld of overlast? En wat kun je vooraf, tijdens en na evenementen doen om de risico’s door alcohol- en drugsgebruik zoveel mogelijk te beperken? In de nieuwe leidraad van het Trimbos-instituut staat het. In de inleiding van de leidraad worden de verschillende stakeholders die een rol spelen bij het organiseren van evenementen en hun belangen in kaart gebracht. Ook komen de variabelen aanbod die relevant zijn voor de risicoanalyse voorafgaand aan een evenement en het plan van aanpak dat daaruit volgt. De daarop volgende hoofdstukken (H2 - H8) beschrijven, per thema, de maatregelen die ingezet kunnen worden. Ten slotte vindt u in bijlage 1 de voor evenementen meest relevante wetsartikelen uit de Drank- en Horecawet, de Opiumwet en de Tabaks- en rookwarenwet. In bijlage 2 staan de namen van de experts die adviseerden en hebben meegeschreven aan deze leidraad.   Download de nieuwe leidraad va het Trimbos-instituur hier. 
Lees verder

Opent 21 februari

Subsidieregeling voor kleine evenementen

Opent 21 februari

Evenementen geven Overijssel kleur. Dat geldt voor grote, maar zeker ook voor kleinere evenementen. Provincie Overijssel stelt daarom subsidie beschikbaar aan bijzondere kleinere sport- en cultuurevenementen voor de voorbereiding en uitvoering van hun evenement. De subsidieregeling opent op 21 februari.   Online subsidieaanvraag indienen Van 21 februari tot en met 9 maart 17.00 uur kunnen evenementen hun subsidieaanvraag indienen via het subsidieloket op de website van de provincie Overijssel. Het gaat om een eenmalige subsidie van maximaal € 10.000. De totale begroting van het evenement moet minimaal € 20.000 zijn. In totaal is voor 2020 een bedrag beschikbaar van € 187.500 voor de kleinere evenementen.   Onafhankelijke adviescommissie De onafhankelijke Adviescommissie Evenementen Overijssel beoordeelt de subsidieaanvragen. De commissie kijkt onder andere naar het onderscheidend karakter, de aansluiting bij het DNA van Overijssel en de regionale uitstraling. Op basis van het advies van de commissie besluit Gedeputeerde Staten welke evenementen subsidie krijgen vanuit de regeling voor bijzondere kleinere evenementen.   Pareltjes Eddy van Hijum, gedeputeerde Economie: “Evenementen, zowel de grote als de kleinere, zijn belangrijk voor Overijssel. Met de kleinere evenementen bieden we een gevarieerd en laagdrempelig aanbod door de hele provincie; van sportwedstrijd tot cultuurbeleving, in dorpen en steden. We zoeken echt bijzondere evenementen; de pareltjes die gedragen worden door de lokale bevolking en passen bij ons DNA.”   Artikel
Lees verder

20 november

Verslag bijeenkomst Evenementen Platform Kampen

20 november

Beste organisatoren,   Op woensdagavond 20 november was er een bijeenkomst voor organisatoren van evenementen binnen de Gemeente Kampen in de Leuke Hanzestad. De avond was door het Evenementen Platform Kampen (EPK) georganiseerd om het bijgestelde evenementenbeleid en de effecten hiervan op evenementen toe te lichten. Tijdens deze avond werd ook het Evenementen Handboek gemeente Kampen overhandigd door de voorzitter van het EPK aan City Marketeer Roeland Tameling van Kamper Partners. Daarnaast stonden onderwerpen als Budget EPK, subsidie aanvragen, samenwerken, Gemeentelijke kosten, toegankelijkheid en mijn evenement in de schijnwerpers op het programma.   Marieke Spijkerman opent de bijeenkomst en heet iedereen welkom. Hierna biedt zij het online Evenementen Handboek aan door de link te open waardoor het online Handboek verschijnt op het scherm. Het is een handboek vol met praktische informatie geworden die u kan helpen bij vragen op het gebied van vergunningen, veiligheid, veiligheidsplan, crowd management etc.    https://www.evenementenplatformkampen.nl/evenementen/handboek-evenementen.html   Tip: gebruik het handboek online om altijd zeker te zijn van de laatste versie met actuele informatie.   Hierna gaat Marieke in het op belang van evenementen die zorgen voor het merk Kampen, voor economische en maatschappelijke opbrengsten. EPK heeft de ambitie om al onze evenementen optimaal te ondersteunen in middelen, kennis en samenwerking. Bij het onderwerp Samenwerking & Lobby, welke op 20 mei tijdens het aanbieden van het manifest is besproken, wordt er door Marieke geconstateerd dat er maar 2 organisaties zich hebben gemeld voor de samenwerking om gezamenlijk speerpunten op te pakken. Dit is teleurstellend en de vraag is ook of het EPK dit moet loslaten? Uit de reacties uit de zaal blijkt dat er wel wordt samengewerkt maar dat dit niet (altijd) via het EPK gaat.    Bij de besluitvorming begroting 2020 is het verhogen van het beschikbare budget van het EPK niet gehonoreerd. Wel blijft de gemeente verantwoordelijk voor het plaatsen van dranghekken op de openbare weg. Bij navraag blijkt dat de gemeente deze verantwoordelijkheid niet heeft voor dranghekken op het evenementen terrein.   Van 10 september tot 15 oktober konden organisatoren een subsidie aanvraag indienen voor hun evenement in 2020. Er zijn 24 aanvragen binnen gekomen die gezamenlijk een bedrag van € 232.760 vertegenwoordigen. Het beschikbare budget van het EPK is €100.000. er volgt een toelichting op de beoordelingscriteria. de aanvragers ontvangen rond 1 december 2019 een reactie van het EPK over de ingediende aanvraag.   Atie neemt het stokje over en gaat in op de Gemeentelijke kosten. Tijdens de begrotingsbehandeling is een mogelijke doorberekening van gemeentelijke kosten voor evenementen niet gehonoreerd. Er wordt nader ingezoomd op de huidige kosten, zoals vergunningaanvraag en precario. Naar verwachting worden deze trendmatig verhoogd. De tarieven worden in december vastgesteld. Precariobelasting blijft een heikel onderwerp. De verwachting is dat de precario belasting voor meerdaagse evenementen wordt aangepast. Dag 1 wordt als 100% berekend, waarna over de volgende dagen 10% in rekening wordt gebracht. Hierna worden het terrassenbeleid en de evenementenverzekering besproken.   Het onderwerp Toegankelijkheid & Evenementen werden door Yvonne Klinge ( voorzitter van het cluster Mensen Met Beperking in Kampen) en Atie besproken. Wie zijn nu die personen met een beperking, betere toegankelijkheid is een winst voor iedereen, maak je evenement rolstoel toegankelijk, communicatie vooraf en crowd management werden toegelicht. Ik spreek de hoop uit dat eenieder die een evenement organiseert deze aandachtspunten ook meeneemt in haar organisatie. Voor vragen en tips is Yvonne te bereiken op haar email; ydklinge@gmail.com.   Als laatste kwam Hester Timmerman aan het woord en zij gaf 10 waardevolle tips om je evenement onder de aandacht te brengen. Hester deed dit geheel op haar eigen wijze, enthousiast en met aansprekende voorbeelden. Zie ook; https://wellmeetagain.nl/nieuws/tips,    https://www.kampenpartners.nl/nieuws/178-3-tips-voor-gratis-promotie-door-kampen-marketing.html   Tijdens de rondvraag kwam er nog een vraag over de bijdrage van google Ad Grants. Zie onderstaande informatie die is aangeleverd door Roeland Tameling.   Info over Google Ad Grants: https://www.evenementenplatformkampen.nl/nieuws/35-google-geeft-120-000-aan-adwords-cadeau-voor-evenementen-in-kampen.html Eerste resultaten: In 1 jaar hebben we voor 6 evenementen 41.800 vertoningen gehad. 4.970 klikken ter waarde van $1660,-. Dat smaakt naar meer!   Interesse? Neem contact op met dennis@machelp.nl, dan bespreekt hij graag met u de mogelijkheden!   Marieke bedankt alle aanwezigen voor hun inbreng en de grote opkomst. Er wordt afgesloten met een borrel en een hapje. Een nuttige avond en een mooi netwerkmoment.   p.s. www.evenementenplatformkampen.nl   Schroom niet om bij vragen, opmerkingen of andere zaken rechtstreeks contact op te nemen met Atie Edink. Via atie@evenementenplatformkampen.nl of 06-41548224. 
Lees verder

Privacy statement

 

Proclaimer

 

Alle rechten voorbehouden. © 2019 Kampen Partners. Kampen Partners is verantwoordelijk voor de inhoud van deze website, en doet er alles aan deze actueel en juist te houden. Voor zover bekend wordt geen auteursrecht geschonden met de inhoud van de site. Komt u desondanks toch iets tegen dat niet correct is of verouderd, dan stellen wij uw reactie bijzonder op prijs.

 

Een concept van: Pankra, Leuk GeregeldMacHelp, BrugMedia, Sterinsocial & Julius Media